תעשיית התעופה האמריקאית עברה תקופה של תהפוכות, שכללה שנים של צמיחה, משברים כלכליים קשים, ובמיוחד את מגפת הקורונה שהשפיעה עליה באופן דרמטי. מדד “רווח למשקית” עוזר לנו להבין עד כמה יעילות חברות התעופה בייצור רווח מכל נוסע שטס איתן. הנתונים, שמבוססים על דוחות פיננסיים ומידע ממשרד התחבורה האמריקאי, מראים לנו תמונה מורכבת של חזרה לשגרה, הבדלים בביצועים בין החברות השונות, ואתגרים שעדיין קיימים. הניתוח הזה יבחן את מגמות הרווחיות של חברות תעופה מובילות בארה”ב בין השנים 2015 ל-2024, ויתמקד בהשפעת הקורונה ותהליכי ההתאוששות.

רווח למשקית: מדד שמראה כמה יעילה חברה

המדד “רווח למשקית” (המוצג לנו, לדוגמה, כ-4 דולר רווח מכרטיס שעלה 400 דולר) מראה לנו ששולי הרווח בתעופה הם לרוב מאוד קטנים. זה אומר שלא מספיק רק למכור כרטיסים יקרים, אלא גם חשוב מאוד לנהל היטב את העלויות – כמו מחיר הדלק, שכר העובדים, תחזוקת המטוסים ועוד. חברה שמצליחה להרוויח מכל נוסע באופן קבוע, מראה שהמודל העסקי שלה חזק והיא פועלת ביעילות רבה, גם כשהתחרות גדולה.

לפני הקורונה: חברות הרוויחו, אבל היו הבדלים

בין השנים 2015 ל-2019, רוב חברות התעופה הצליחו להרוויח מכל נוסע, אם כי לא כולן באותה מידה. חברות כמו אמריקן אייר, דלתא, יונייטד וסאות’ווסט הרוויחו בדרך כלל בין 0 ל-25 דולר למשקית, והיו עליות וירידות בגלל עונות השנה, שינויים במחירי הדלק והתחרות. חברות כמו ג’ט בלו ואלסקה אייר, שהן יותר לואו-קוסט או פועלות באזורים מסוימים, גם הן הרוויחו, אבל לעיתים פחות. פרונטיר ואלגיאנט, שהן חברות אולטרה לואו-קוסט, הראו רווחיות חיובית אבל לרוב קטנה יותר, עם יותר תנודות. יונייטד בלטה אז עם רווחים שעברו את 25 דולר למשקית בחלק מהשנים, אבל גם חוותה ירידה זמנית להפסד.

משבר הקורונה (2020): מכה קשה לכולם

שנת 2020 הייתה תקופה נוראית לכל תעשיית התעופה. בגלל הגבלות נסיעה, סגרים והפחד לטוס, מספר הטיסות צנח, וכל החברות הפסידו כסף רב. הנתונים מראים שכל החברות נכנסו להפסדים עמוקים, עם הפסדים של עשרות דולרים מכל נוסע. חשוב לציין שהנתונים לשנת 2020 כוללים רק את הרבעון הראשון (מכיוון שחברות ספיריט והוואיין איירליינס לא נכללו בגלל בעיות נתונים ), וזה אומר שההפסדים באותה שנה היו כנראה אפילו גדולים יותר ממה שהגרף מראה.

ההתאוששות אחרי הקורונה (2021-2024): חזרה לשגרה, עם הבדלים

אחרי המשבר של 2020, חברות התעופה החלו לחזור בהדרגה לשגרה. רוב החברות חזרו להרוויח מכל נוסע כבר עד 2022 או 2023. זה קרה בזכות עלייה מחודשת בביקוש לטיסות, קיצוץ בהוצאות ועזרה מהממשלה. דלתא ואלסקה אייר הצליחו לחזור לרווחיות גבוהה יחסית, וחלקן אפילו עברו את מה שהיה לפני הקורונה. אמריקן אייר ויונייטד גם הן הראו התאוששות יפה לרווח, אבל עם קצת יותר תנודתיות. סאות’ווסט חזרה לרווחיות יציבה. חברות הלואו-קוסט, ג’ט בלו, פרונטיר ואלגיאנט, הראו תמונה מעורבת: ג’ט בלו חזרה לרווח אבל עם עליות וירידות, ופרונטיר ואלגיאנט הראו רווחיות בשנים האחרונות, אבל לרוב פחותה בהשוואה לחברות הגדולות. ההתאוששות הושפעה גם מכך שטיסות פנים חזרו מהר יותר מטיסות לחו”ל, משינויים במחירי הדלק, ומהיכולת של החברות לנהל את מספר המושבים הזמינים ואת מחירי הכרטיסים.

אתגרים שממשיכים להישאר

למרות שהחברות חזרו להרוויח, ענף התעופה עדיין מתמודד עם קשיים. מחירי הדלק משתנים ומשפיעים ישירות על ההוצאות. ישנו מחסור בעובדים כמו טייסים ודיילים, מה שמקשה על הגדלת מספר הטיסות ומעלה את עלויות השכר. גם דרישות רגולטוריות חדשות ולחץ של הצרכנים לשירות טוב יותר יכולים להשפיע על הרווח. התחרות בין החברות נשארת חזקה מאוד, וכלכלה חלשה או מיתון עלולים להוריד שוב את הביקוש לטיסות.

מדד “רווח למשקית” מספק לנו תמונה קצרה אך חזקה על המצב של חברות התעופה. הוא מדגיש כמה חשוב לנהל את העלויות בצורה קפדנית ולפעול ביעילות כדי להישאר רווחיים בענף כל כך תנודתי.

סיכום: ענף התעופה – התאוששות יציבה, אך עדיין עם קשיים

מדד “רווח למשקית” של חברות התעופה האמריקאיות בין 2015 ל-2024 מראה לנו את המכה העצומה שספגו ממשבר הקורונה ב-2020, ואת ההתאוששות המרשימה שהגיעה לאחריו. רוב החברות הצליחו לחזור לרווח, וחלקן אף הגיעו למצב שהיה לפני המגפה. אבל התמונה אינה זהה לכולם, ולכל חברה יש מסלול התאוששות שונה. ענף התעופה ממשיך להתמודד עם אתגרים כמו עלויות תפעול (במיוחד דלק), מחסור בעובדים ותחרות. היכולת של החברות להמשיך להרוויח מכל נוסע תהיה קריטית לצמיחה וליציבות שלהן בעתיד, בסביבה עסקית משתנה ורגישה למשברים עולמיים. המידע בכתבה זו מובא לצרכי סקירה מקצועית בלבד ואינו מהווה ייעוץ השקעות.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    חברת KeyCorp מדווחת על רווח נקי של 387 מיליון דולר ברבעון השני של 2025: צמיחה בהכנסות ושיפור באשראי
    • אור שושן
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 15 mins

    חברת KeyCorp מדווחת על רווח נקי של 387 מיליון דולר ברבעון השני של 2025: צמיחה בהכנסות ושיפור באשראי חברת KeyCorp מדווחת על רווח נקי של 387 מיליון דולר ברבעון השני של 2025: צמיחה בהכנסות ושיפור באשראי

    KeyCorp (NYSE: KEY), אחת מחברות השירותים הפיננסיים הבנקאיות הגדולות בארצות הברית, פרסמה היום, 22 ביולי 2025, את תוצאותיה הכספיות לרבעון

    • לפני 15 mins
    • 8 דק’ קריאה

    KeyCorp (NYSE: KEY), אחת מחברות השירותים הפיננסיים הבנקאיות הגדולות בארצות הברית, פרסמה היום, 22 ביולי 2025, את תוצאותיה הכספיות לרבעון

    שווקי אירופה ננעלו במגמה מעורבת: מדדים מתפצלים על רקע גאות ושפל כלכליים
    • אור שושן
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 2 שעה

    שווקי אירופה ננעלו במגמה מעורבת: מדדים מתפצלים על רקע גאות ושפל כלכליים שווקי אירופה ננעלו במגמה מעורבת: מדדים מתפצלים על רקע גאות ושפל כלכליים

    לונדון, בריטניה – 22 ביולי 2025 – שוקי המניות באירופה סיימו את יום המסחר במגמה מעורבת, המשקפת מכלול מורכב של

    • לפני 2 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    לונדון, בריטניה – 22 ביולי 2025 – שוקי המניות באירופה סיימו את יום המסחר במגמה מעורבת, המשקפת מכלול מורכב של

    חברת Oscar Health תוצאות מאכזבות לרבעון השני של 2025
    • אור שושן
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 2 שעה

    חברת Oscar Health תוצאות מאכזבות לרבעון השני של 2025 חברת Oscar Health תוצאות מאכזבות לרבעון השני של 2025

    חברת Oscar Health פרסמה את תוצאותיה הכספיות המקדמיות לרבעון השני של שנת 2025, והנתונים מצביעים על ירידה חדה בביצועים העסקיים

    • לפני 2 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    חברת Oscar Health פרסמה את תוצאותיה הכספיות המקדמיות לרבעון השני של שנת 2025, והנתונים מצביעים על ירידה חדה בביצועים העסקיים

    חברת GM ברבעון השני של 2025: תוצאות חזקות למרות אתגרים חיצוניים
    • אור שושן
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 3 שעה

    חברת GM ברבעון השני של 2025: תוצאות חזקות למרות אתגרים חיצוניים חברת GM ברבעון השני של 2025: תוצאות חזקות למרות אתגרים חיצוניים

    הכנסות ורווחיות: שמירה על יציבות לצד השפעות חיצוניות General Motors סיכמה את הרבעון השני של 2025 עם הכנסות של 47.1

    • לפני 3 שעה
    • 8 דק’ קריאה

    הכנסות ורווחיות: שמירה על יציבות לצד השפעות חיצוניות General Motors סיכמה את הרבעון השני של 2025 עם הכנסות של 47.1