נקודות מפתח

  • מחירי המסחר האלקטרוני בעולם עלו ב-0.8% לעומת השנה הקודמת בחודש ספטמבר – העלייה הראשונה מאז תחילת 2023.
  • עלויות ההובלה, העבודה והמכס עולות ומגבילות את גמישות הקמעונאים במבצעים ובהנחות.
  • הצרכנים הופכים לרגישים יותר למחיר ככל שההנחות המקוונות דועכות לקראת עונת החגים.
hero

לאחר כמעט שנתיים של ירידות מחירים במסחר האלקטרוני, האינפלציה המקוונת חזרה בספטמבר. המחירים עלו ב-0.8% בהשוואה לאותו חודש בשנה שעברה — עלייה קטנה אך משמעותית, המרמזת כי עידן ההנחות הנרחבות באונליין עשוי להתקרב לסופו. עם עליית הלחצים בשרשראות האספקה, עלויות עבודה גבוהות יותר ומכסים מחודשים, גם הצרכנים וגם הקמעונאים מתמודדים עם סביבה תמחורית משתנה.

מחירים מקוונים מטפסים לאחר תקופה של דפלציה

לאורך 2023 ותחילת 2024, המחירים באונליין ירדו בהתמדה, כאשר חברות ניסו להיפטר ממלאים עודפים שהצטברו במהלך תקופת הקורונה ונאבקו על נתח שוק באמצעות מבצעים אגרסיביים. קטגוריות כמו אלקטרוניקה, הלבשה ומוצרי בית רשמו ירידות שנתיות של 2–4%, שסייעו לרכך את לחצי האינפלציה הגלובליים.

המהפך של ספטמבר מאותת כי הגמישות לקיצוץ עלויות הולכת ומצטמצמת. עלייה בתעריפי ההובלה, בעלויות האנרגיה ובמחירי חומרי הגלם מקשה על הקמעונאים לשמור על רמות הנחות עמוקות. עבור פלטפורמות מסחר אלקטרוני גדולות וגם עבור מוכרים קטנים יותר, המיקוד עובר ממכירות מבוססות נפח לשמירה על רווחיות. התזמון משמעותי במיוחד: עם התקרבות עונת הקניות של הרבעון הרביעי, שבה קמעונאים נוהגים להשתמש במבצעים כדי למשוך צרכנים — שנת 2025 עשויה להביא עמה פחות מבצעים ממה שהצרכנים מצפים.

הצרכנים נזהרים יותר כשהכוח הקנייה נחלש

חזרתה של האינפלציה במסחר האלקטרוני מגיעה בזמן שבו העייפות הצרכנית הולכת וגוברת. הצמיחה הריאלית בשכר הואטה בכלכלות רבות, והתקציבים הפנויים מצטמצמים בשל אינפלציה מתמשכת בשירותים ובדיור. כתוצאה מכך, הקונים הופכים לבררנים יותר — משווים בין פלטפורמות, דוחים רכישות או ממתינים לאירועי מבצעים גדולים לפני ביצוע קנייה.

הקמעונאים מצדם משנים את מודלי התמחור שלהם. במקום להציע הנחות גורפות, רבים משקיעים במועדוני נאמנות, מבצעים מותאמים אישית ו”חבילות ערך” שנועדו לשמור על מעורבות הצרכנים מבלי לפגוע ברווחיות. עבור קמעונאים בינלאומיים, המגמה מדגישה את החשיבות הגוברת של תמחור מבוסס נתונים, כאשר חברות משתמשות בבינה מלאכותית ובאנליטיקה חזויה כדי לאזן בין תחרותיות לרווחיות.

השפעות על הקמעונאות והמאקרו

חזרתה של האינפלציה המקוונת עשויה לשאת השלכות מאקרו-כלכליות רחבות יותר. במשך שנים, המסחר האלקטרוני שימש כוח דפלציוני עולמי שהפעיל לחץ כלפי מטה על מחירי הצרכנים באמצעות שקיפות ותחרות מוגברת. אם מגמה זו תתהפך, הבנקים המרכזיים עשויים להתמודד עם תמונת אינפלציה מורכבת יותר.

בארה”ב ובאירופה, שם האינפלציה נחלשה אך נותרה מעל היעד, כל עלייה מתמשכת במחירים באונליין עלולה להקשות על קובעי המדיניות המוניטרית. מגמת אינפלציה “דביקה” יותר, שמקורה בערוצים הדיגיטליים — התופסים חלק הולך וגדל מהצריכה הכוללת — עשויה לאתגר את ההנחה שטכנולוגיה תמיד מפחיתה מחירים. משקיעים ואנליסטים יעקבו מקרוב אחר התפתחות מחירי המסחר האלקטרוני במהלך עונת החגים כמדד לעמידות הצרכנים ולכוח התמחור בכלכלה הדיגיטלית.

מה לצפות בהמשך

השאלה המרכזית כעת היא האם העלייה במחירים בספטמבר מייצגת התאמה זמנית או תחילתה של מגמה ארוכת טווח. אם האינפלציה המקוונת תימשך עד סוף השנה, ייתכן שמודל המסחר האלקטרוני העולמי נכנס לשלב חדש — שבו שמירה על רווחיות יציבה גוברת על הרחבת נתח השוק בכל מחיר.

עבור הצרכנים, המשמעות עשויה להיות פחות מבצעים והנחות מצומצמות יותר. עבור משקיעים וקובעי מדיניות, המגמה מדגישה כיצד הקמעונאות הדיגיטלית — שבעבר נחשבה לעוגן דפלציוני — עשויה כיום להוסיף רובד חדש של מורכבות אינפלציונית לכלכלה העולמית.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    האם “מיסי הסף” הם העלות הנסתרת הבאה של הנוחות? המדינות מכוונות לבום המשלוחים כדי לממן תשתיות
    • רוני מור
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 6 ימים

    האם “מיסי הסף” הם העלות הנסתרת הבאה של הנוחות? המדינות מכוונות לבום המשלוחים כדי לממן תשתיות האם “מיסי הסף” הם העלות הנסתרת הבאה של הנוחות? המדינות מכוונות לבום המשלוחים כדי לממן תשתיות

    עלות הנוחות: כיצד עמלות משלוח משנות בשקט את המציאות בעוד קניות אונליין ומשלוחי מזון צוברים תאוצה ברחבי ארצות הברית, מתפתחת

    • לפני 6 ימים
    • 7 דק’ קריאה

    עלות הנוחות: כיצד עמלות משלוח משנות בשקט את המציאות בעוד קניות אונליין ומשלוחי מזון צוברים תאוצה ברחבי ארצות הברית, מתפתחת

    וולמארט משקיעה 300 מיליון דולר במרכז לוגיסטי חדש בצפון קרוליינה
    • רוני מור
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 2 שבועות

    וולמארט משקיעה 300 מיליון דולר במרכז לוגיסטי חדש בצפון קרוליינה וולמארט משקיעה 300 מיליון דולר במרכז לוגיסטי חדש בצפון קרוליינה

    וולמארט הודיעה על תוכניות להקמת מרכז לוגיסטי חדש בעיר פייטוויל, צפון קרוליינה, בהשקעה של 300 מיליון דולר, כחלק ממאמציה הרחבים

    • לפני 2 שבועות
    • 5 דק’ קריאה

    וולמארט הודיעה על תוכניות להקמת מרכז לוגיסטי חדש בעיר פייטוויל, צפון קרוליינה, בהשקעה של 300 מיליון דולר, כחלק ממאמציה הרחבים

    OpenAI משיקה את ChatGPT Instant Checkout עבור Etsy ו-Shopify
    • רוני מור
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 2 שבועות

    OpenAI משיקה את ChatGPT Instant Checkout עבור Etsy ו-Shopify OpenAI משיקה את ChatGPT Instant Checkout עבור Etsy ו-Shopify

    האם ChatGPT Instant Checkout של OpenAI הוא מהפכה במסחר האלקטרוני? OpenAI חשפה את Instant Checkout, פיצ’ר המאפשר למשתמשי ChatGPT לרכוש

    • לפני 2 שבועות
    • 5 דק’ קריאה

    האם ChatGPT Instant Checkout של OpenAI הוא מהפכה במסחר האלקטרוני? OpenAI חשפה את Instant Checkout, פיצ’ר המאפשר למשתמשי ChatGPT לרכוש

    האם משפחת מרדוך יכולה להיות המפתח להצלת TikTok בארה”ב?
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 4 שבועות

    האם משפחת מרדוך יכולה להיות המפתח להצלת TikTok בארה”ב? האם משפחת מרדוך יכולה להיות המפתח להצלת TikTok בארה”ב?

    נשיא טראמפ מצביע על מעורבות המרדוכים נשיא דונלד טראמפ הציע שמגנטים בתחום התקשורת, רופרט ולכלאן מרדוך, עשויים למלא תפקיד משמעותי

    • לפני 4 שבועות
    • 6 דק’ קריאה

    נשיא טראמפ מצביע על מעורבות המרדוכים נשיא דונלד טראמפ הציע שמגנטים בתחום התקשורת, רופרט ולכלאן מרדוך, עשויים למלא תפקיד משמעותי