מגמות טכנולוגיות חדשות בתחום הרכב כמו בינה מלאכותית, למידת מכונה, ראייה ממוחשבת ועוד מבשרות את בואן של מכוניות חכמות בעלות יכולת נהיגה אוטונומית. הטכנולוגיות המפותחות במסגרת תעשיית המכוניות מוצאות דרכן גם לתחומים נוספים כך שמעניין לסקור את הטכנולוגיות החדשות בעולם הרכב ולהעריך כיצד תשפענה על חיינו. המצעד של הטכנולוגיות המסקרנות מתחום הרכבים האוטונומיים של העתיד הלא-כל-כך-רחוק, בסקירה שלפניכם.

בינה מלאכותית 

יישומי בינה מלאכותית במכוניות מאפשרים שימוש בטוח יותר ברכבים, כבר היום. מכוניות העתיד (הקרוב) עשויות ליישם טכנולוגיות של בינה מלאכותית למשל על מנת להפעיל אוטומטית את אורות הרכב בחושך, בנוסף הפנסים חשים מכוניות מתקרבות ומתעממים אוטומטית. רכבי העתיד גם ישלטו אוטומטית עם דוושות הגז והבלמים. אם מערכות ההתראה יודעות כיום להשמיע צלילים במקרה של עצמים קרובים לרכב על פי מהירות הנסיעה – בעתיד, ייתכן שרכיבי הבינה המלאכותית יקבלו החלטות במקום הנהג, וישלטו על ההגה או הבלמים לתגובה מיידית והפחתת הסיכונים לתאונה. 

הדפסת תלת ממד בייצור רכב

הדפסת תלת ממד מאפשרת לחברות יצרניות לשחרר אב טיפוס מהיר של רכבים מדגמים חדשים בייצור חד פעמי. תהליך מקוצר כזה מאיץ את ייצור כלי הרכב אל השלבים המתקדמים של תכנון ובדיקות. האפשרות להדפסת רכיבים לרכבים בתלת מימד משולבת כעת בייצור של אבי טיפוס בלבד, וכמעט ובכלל לא בתהליכי הייצור ההמוניים של רכבים שכבר עברו משלב הבדיקות אל פסי הייצור.

יכולות מושב ביומטריות

מושבים ביומטריים משפרים את חוויית הנהיגה האישית ברכב. כך למשל פנים הרכב יכול לענות על הצרכים הייחודיים של הנהג עם מושב ביומטרי. טכנולוגיה זו אוספת נתונים מפניו ומכפות הידיים של הנהג. המידע מאפשר מדידת רמות חרדה ולייעץ לנהג מתי כדאי לעשות הפסקה בנהיגה. טכנולוגיה זו עוזרת למנוע נהיגה בעת עייפות ומשפרת את ביצועי הנהג בכביש. 

ביג דאטה – ניתוח מאסיבי של כמויות נתונים גדולות, ובמהירות.

ניתוח ביג דאטה (Big Data)  עוזר לקבל החלטות המונעות על ידי נתוני מחזור החיים של הרכב. איסוף וניתוח נתונים מסייעים בתחזוקה חזויה, מספק מידע למנהלי ציי רכבים ומתריעים בפני רשויות במקרה של תאונה. נתונים בתחום הרכב יכולים לייעל את האספקה, לחזות מכירות רכבים, לשפר את העיצוב של כלי רכב חדשים. חברות רכב רבות משתמשות בביג דאטה וניתוח נתונים על מנת לייעל את פעילותן ולהגדיל את הרווחים שלהן. 

נהיגה אוטונומית 

מכוניות בעלות יכולת נהיגה עצמית ישנו את פני שוק התחבורה במגוון דרכים. כך למשל יופחת מספר הנהגים האנושיים על הכבישים, והתחבורה תהפוך בטוחה יותר. פחות נהגים אנושיים על הכביש פירושו סיכוי נמוך יותר לטעויות אנוש הנובעות מרשלנות או עייפות. כלי רכב אוטונומיים משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות כגון ראייה ממוחשבת וחיזוי התנהגות הולכי רגל. טכנולוגיות כאלה עוזרות להימנע ממכשולים בדרך. 

ניידות משותפת 

ניידות משותפת מפחיתה את מספר הרכבים בכבישים ומפחיתה את הזיהום. מכוניות כשירות (Cars as a service) הוא רעיון שמבטיח פחות מכוניות בנזין ודיזל על הכביש, ושמירה על קיימות, איכות הסביבה, ואיכות גבוהה יותר של אוויר נקי. 

יישומי תוכנה יכולים לסייע לניהול ניידות משותפת כמו שירותי הסעות, רכבים להשכרה או קטנועים חשמליים לשימוש לפי שעה. 

קישוריות 

קישוריות אפשרית כאשר לרכבים יש זהות דיגיטלית שהיא ייחודית. הקישוריות עשויה להקל על מעקב אחר מכונית באינטרנט, כמו גם בניהול צי רכבים ובניהול תנועה. קישוריות פירושה שכלי רכב יכולים להחליף נתונים זה עם זה. ניתן להזרים את נתוני השימוש ברכבים בעלי קישוריות בשידור חי כדי לזהות כבישים עתירי תנועה ולייעץ לנהגים על המסלולים הטובים ביותר לשימוש. 

ממשק מכונה ובן אנוש – HMI (Human Machine Interface)

טכנולוגיית ממשק מכונה ובן אנוש משפרת את האינטראקציה של הנהגים עם המכוניות שלהם. HMI היא טכנולוגיה מבוססת קול בה משתמשים נהגים כדי לקבל משוב מהרכב. הטכנולוגיה פותחה על מנת לסייע בתהליכי השליטה על חלק מתכונות הרכב, כך למשל עזרים וירטואליים מאפשרים לנהג ליצור אינטראקציה עם המכונית ועם ספק השירות. הם גם עוזרים לנהגים להגביר את היעילות בשמירה על הנתיבים ומניעת התנגשויות. 

ממשקי מכונה ואדם משלבים טכנולוגיות מתקדמות נוספות כמו מציאות רבודה ומצלמות חכמות, כל אלה נרתמים לטובת נהיגה בטוחה ויעילה יותר ברכב, למשל בביצוע פניות ובנהיגה בטוחה בעיקולים וצמתים שאינם נראים היטב במראות הרכב. 

אלעד גלר

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    SKN | האם גיוס ה־60 מיליון דולר של Flex יוכל להגדיר מחדש את הפיננסים עבור העסקים הבינוניים של אמריקה — ה״שרימפס הענקיים״?
    • רוני מור
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 7 שעה

    SKN | האם גיוס ה־60 מיליון דולר של Flex יוכל להגדיר מחדש את הפיננסים עבור העסקים הבינוניים של אמריקה — ה״שרימפס הענקיים״? SKN | האם גיוס ה־60 מיליון דולר של Flex יוכל להגדיר מחדש את הפיננסים עבור העסקים הבינוניים של אמריקה — ה״שרימפס הענקיים״?

    Flex, שחקנית צומחת בתחום הפינטק, צוברת תאוצה חדשה לאחר שגייסה 60 מיליון דולר כדי להרחיב את הפלטפורמה מבוססת ה־AI שלה

    • לפני 7 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    Flex, שחקנית צומחת בתחום הפינטק, צוברת תאוצה חדשה לאחר שגייסה 60 מיליון דולר כדי להרחיב את הפלטפורמה מבוססת ה־AI שלה

    SKN | שוקי ארה”ב נסוגים ככל שהתנודתיות עולה ומשקיעים מעריכים מחדש את הסיכון בתחילת דצמבר
    • אור שושן
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 3 ימים

    SKN | שוקי ארה”ב נסוגים ככל שהתנודתיות עולה ומשקיעים מעריכים מחדש את הסיכון בתחילת דצמבר SKN | שוקי ארה”ב נסוגים ככל שהתנודתיות עולה ומשקיעים מעריכים מחדש את הסיכון בתחילת דצמבר

      יום המסחר הראשון של דצמבר נפתח עם חוסר ודאות מחודש בשווקי ארה״ב, כאשר המדדים המרכזיים נסוגו והתנודתיות עלתה. עם

    • לפני 3 ימים
    • 6 דק’ קריאה

      יום המסחר הראשון של דצמבר נפתח עם חוסר ודאות מחודש בשווקי ארה״ב, כאשר המדדים המרכזיים נסוגו והתנודתיות עלתה. עם

    SKN | האם שווי של 134 מיליארד דולר לדאטהבריקס הוא המבחן הגדול הבא לאופוריית שוק ה-AI?
    • ליאור מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 4 ימים

    SKN | האם שווי של 134 מיליארד דולר לדאטהבריקס הוא המבחן הגדול הבא לאופוריית שוק ה-AI? SKN | האם שווי של 134 מיליארד דולר לדאטהבריקס הוא המבחן הגדול הבא לאופוריית שוק ה-AI?

    דאטהבריקס נמצאת במגעים מתקדמים לגיוס של 5 מיליארד דולר לפי שווי של כ־134 מיליארד דולר, לפי דיווח חדש של The

    • לפני 4 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    דאטהבריקס נמצאת במגעים מתקדמים לגיוס של 5 מיליארד דולר לפי שווי של כ־134 מיליארד דולר, לפי דיווח חדש של The

    SKN | ביטקוין עדיין נמוך ב־28% מהשיא שלו — ושלוש רוחות נגד מרכזיות מעכבות אותו
    • אור שושן
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 5 ימים

    SKN | ביטקוין עדיין נמוך ב־28% מהשיא שלו — ושלוש רוחות נגד מרכזיות מעכבות אותו SKN | ביטקוין עדיין נמוך ב־28% מהשיא שלו — ושלוש רוחות נגד מרכזיות מעכבות אותו

    הביטקוין ממשיך להיסחר הרחק מהשיא שלו, כאשר המטבע הקריפטוגרפי הגדול בעולם ניצב מול שילוב של אתגרי מאקרו, נזילות ורגולציה שמיתנו

    • לפני 5 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    הביטקוין ממשיך להיסחר הרחק מהשיא שלו, כאשר המטבע הקריפטוגרפי הגדול בעולם ניצב מול שילוב של אתגרי מאקרו, נזילות ורגולציה שמיתנו