נקודות מפתח
- טסלה ו-GM הובילו את מכירות רכבי החשמל בארה"ב לשיא היסטורי בשנת 2025, עם מעל מיליון יחידות עד ספטמבר.
- התמריצים הפדרליים של עד 7,500 דולר לרכב הסתיימו בספטמבר, מה שמעורר חשש מירידה חדה בביקוש.
- יצרניות הרכב מתמודדות עם תחרות גוברת כאשר נתחי השוק משתנים במהירות, בעוד האימוץ העולמי של רכבי חשמל ממשיך להתרחב.
השווקי של רכבי החשמל בארה”ב הגיע לנקודת מפנה. לאחר שנים של צמיחה יציבה אך לא אחידה, המכירות זינקו לשיאים חדשים ב-2025, כאשר טסלה וג’נרל מוטורס מובילות את המגמה. עם זאת, פקיעת התמריצים הפדרליים בספטמבר מעוררת דאגות חדשות שהבום האמריקאי בתחום רכבי החשמל עלול לאבד תאוצה דווקא בשלב שבו האימוץ מתחיל להתרחב. השאלה כעת היא האם הביקוש הצרכני יישאר חזק גם ללא תמיכת ממשלה, במיוחד כאשר ארה”ב ממשיכה לפגר אחרי סין ואירופה באימוץ רחב היקף של רכבי חשמל.
מכירות שיא מונעות על ידי תמריצים ותחרות
נתונים חדשים של Motor Intelligence מראים כי מכירות רכבי החשמל בארה”ב (ללא היברידיים) חצו את רף מיליון היחידות בתשעת החודשים הראשונים של השנה. הרבעון השלישי לבדו רשם מעל 438 אלף רכבי חשמל, שהיוו 10.5% מסך מכירות הרכב — עלייה חדה לעומת 7.6% ברבעון הראשון. על פי התחזיות, המכירות השנתיות יגיעו ל-1.3 מיליון יחידות, מה שמבסס את חלקו ההולך וגדל של הסגמנט בשוק הרכב האמריקאי.
טסלה שמרה על ההובלה עם נתח שוק מוערך של 43.1% עד ספטמבר, אם כי מדובר בירידה לעומת 49% בשנה שעברה, כאשר מתחרות הרחיבו את היצע הדגמים שלהן. GM, המציעה את המגוון הרחב ביותר של רכבי חשמל בתעשייה, הגדילה את נתח השוק שלה ל-13.8% לעומת 8.7% בתחילת 2025, ועקפה את יונדאי-קיה עם 8.6%. פורד, פולקסווגן, הונדה וב.מ.וו השלימו את רשימת השחקנים המובילים, בעוד שסטארט-אפים קטנים יותר כמו ריביאן ולוסיד עדיין מתקשים להגיע לאימוץ המוני.
שינוי במדיניות והשפעתו על הביקוש
זינוק המכירות הועצם על ידי תחושת הדחיפות של הצרכנים לנצל את זיכוי המס הפדרלי של עד 7,500 דולר לפני שפג בספטמבר, במסגרת חוק “One Big Beautiful Bill Act” של ממשל טראמפ. אנליסטים ומנהלים מזהירים כי הסרת התמריצים עלולה להוביל למחזור של בום וקריסה בשוק.
מנכ”ל פורד, ג’ים פארלי, הזהיר לאחרונה כי נתח השוק של רכבי החשמל, שהגיע ל-10% עד 12% בספטמבר, עלול לרדת בחזרה לכ-5% עם היעלמות התמריצים. הסיכון גדול במיוחד מאחר שרכבי חשמל עדיין יקרים יותר מהמקבילים בעלי מנועי בעירה פנימית, גם עם הירידה בעלויות הסוללות. אם נגישות המחירים תיפגע, המומנטום עלול להיעצר למרות מודעות צרכנית הולכת וגדלה והיצע דגמים רחב יותר.
הקשר גלובלי ולחצי תחרות
בעוד המכירות בארה”ב שוברת שיאים, המדינה עדיין מפגרת אחרי עמיתיה בעולם. על פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית, סין מכרה 6.4 מיליון רכבי חשמל בשנה שעברה, ואירופה הגיעה ל-2.2 מיליון יחידות. הפער הזה מדגיש את חשיבותן של מסגרות מדיניות תומכות במדינות אחרות, שבהן סובסידיות והשקעות בתשתיות טעינה ממשיכות להאיץ את האימוץ.
יצרניות הרכב בארה”ב ניצבות כעת בפני אתגר כפול: שמירה על ביקוש ללא סובסידיות תוך כדי הגדלת ייצור כדי להתחרות בזירה הגלובלית. GM מדגישה את יכולתה לאזן בין רכבי בעירה פנימית לחשמליים, בעוד טסלה מתמקדת בשימור ההובלה שלה למרות הירידה בנתח השוק. עבור שחקנים חדשים כמו ריביאן ולוסיד, סיום התמריצים הופך את הדרך לרווחיות לתלולה אף יותר.
תחזית: מבחן האמת לכוחו של השוק
סיום הסובסידיות הפדרליות יהווה מבחן קריטי לתיאבון הצרכנים האמריקאים לרכבי חשמל. יצרניות שיצליחו לאזן בין נגישות מחירים, גיוון מוצרים ותמיכה בתשתיות צפויות לחזק את עמדתן בשוק, בעוד ששחקנים חלשים יותר עלולים להידחק לשוליים. משקיעים וקובעי מדיניות יעקבו מקרוב אחר מגמות המכירות גם ב-2026, כאשר התעשייה תנסה להוכיח שאימוץ רכבי החשמל מסוגל לעמוד בזכות עצמו — ללא המשענת של תמריצי ממשלה.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.
- אור שושן
- •
- 6 דק’ קריאה
- •
- לפני 37 mins
שווקי אסיה נפתחו בעליות ביום שלישי כאשר מדד הניקיי מזנק ב-4.75%, החגים האזוריים מגבילים את היקף המסחר
שווקי אסיה נפתחו ביום שלישי, 7 באוקטובר, במגמה מעורבת אך אופטימית, בהובלת ראלי עוצמתי ביפן כאשר מדד הניקיי 225 זינק
- לפני 37 mins
- •
- 6 דק’ קריאה
שווקי אסיה נפתחו ביום שלישי, 7 באוקטובר, במגמה מעורבת אך אופטימית, בהובלת ראלי עוצמתי ביפן כאשר מדד הניקיי 225 זינק