hero

התפרצות הקורונה בתחילת שנת 2020 שלחה את הבורסות המרכזיות בארה”ב ובאירופה לירידות שערים חדות. אי הודאות אפפה את השווקים, מחירי הסחורות נפלו והנפט אף רשם מחיר שלילי לראשונה בהיסטוריה. כתוצאה מהמגיפה, הכלכלה החלה להאט, הסגרים פגעו ביכולת המסחר העולמית, שרשראות האספקה סבלו משיבושים רבים, האבטלה הרקיעה וענפי מסחר ותעשייה הושבתו. כיום, שנתיים וחצי לאחר פרוץ המגיפה, נראה שהכלכלה העולמית כמעט וחזרה לעצמה, סגרים (למעט בסין) אינם מתקיימים וזו הזדמנות טובה לבחון האם הסקטורים שנפגעו בקורונה חזרו לרמתם ולביצועים של התקופה של טרום המגיפה.

הקורונה בשווקים ב-60 שניות

בחודש מרץ 2020 נפלו המדדים המרכזיים בוול-סטריט. בתוך שלושה שבועות, הנאסד”ק נפל ב-23%, הדאו-ג’ונס התרסק ב-27% וה-S&P500 השיל כמעט 29% מערכו. ההתרסקות האדירה ביטאה את חששות המשקיעים מהפגיעה הפוטנציאלית של הקורונה בכלכלה העולמית. חודש לאחר מכן, באמצע אפריל 2020, מחיר הנפט ירד למחיר שלילי על רקע עודף היצע ופיחות חד ביותר בביקוש בעקבות עצירת טיסות בעולם, סגרים, אנשים שלא הזיזו את כלי הרכב שלהם, השבתת קווי ייצור במפעלים ועוד.

בהתאם לכך, שני הסקטורים שהושבתו כליל, ברמה העולמית, היו סקטור התיירות והתעופה. שני אלה קשורים זה בזה אך גם בעלי מאפיינים ייחודים משלהם. באותה תקופה, לעומת המדדים, סקטור התעופה נפל בכ-50% (המיוצג על ידי תעודת הסל JETS) כאשר חברות תעופה מסוימות התרסקו (תרתי משמע) אף בעשרות אחוזים יותר. סקטור התיירות הכולל את בתי המלון ודומיהם וחברות המתמקדות בפתרונות טכנולוגיים בהקשרי תיירות נפל גם הוא באותה תקופה בכ-45% (תעודת הסל AWAY).

תעופה, תיירות ועוד – איפה הם היום?

כפי שניתן לראות, הסקטורים מוטי הפגיעה מהקורונה ירדו בשיעורים גבוהים מהמדדים המרכזיים עם פרוץ המגיפה. הירידות הקשות הולידו ביקוש מצד המשקיעים לסקטורים הפגועים ובשנתיים האחרונות הונפקו מספר תעודת סל חדשות המבקשות לעקוב אחר נגזרות של ענפי התיירות והתחבורה. נוסף על JETS ו-AWAY, היום ניתן להיחשף לתחום גם דרך התעודות JRNY, BEDZ, CRUZ ועוד. כל אחת מציעה למשקיע תמהיל מעט שונה המשלב חברות מתחום התיירות והאירוח המסורתי, לצד חברות טכנולוגיה ותחבורה (תעופה, שייט ועוד).

סקטור התיירות המסורתית הכולל את בתי המלון ומקומות האירוח נפגע משמעותית בעקבות הגבלות הקורונה. בתי המלון רשמו ירידות של עשרות אחוזים בתפוסה ונאלצו לפטר עובדים. חברות הקרוזים, שהן גם כלי תחבורה אך גם בית מלון צף, גם הן התרסקו וקווים בכל העולם בוטלו. חברות רבות נאלצו לארגן מחדש את מבנה ההון שלהם, הן יצאו לגיוסי חוב חדשים והתחילו בתהליכי התייעלות וצמצום. חברות התעופה, לא הצליחו להנות ממחירי הנפט הנמוכים והדלק הסילוני כנגזרת שלו, ונאלצו לבטל הזמנות של מטוסים חדשים ולצמצם קווים ככל הניתן על מנת לחסוך בעלויות. בישראל, לדוגמה, חברת אל על חתמה על הסכם סיוע והתחייבות להתייעלות עם המדינה על מנת שלא להיסגר לחלוטין.

מבט בביצועים של התחום בשנתיים האחרונות מגלה תמונה מעניינת. ענף התעופה צמצם חלק ניכר מן הירידות בשנתיים החולפות עם החזרה לשגרה, אולם סבל מרוחות פנים ועליית מחיר הנפט ונכון להיום הוא עדיין נסחר (JETS) בכ-40% פחות ביחס לשיא שלפני הקורונה. המלונות וחברות הטרוול-טק (AWAY) נסחרים ב-25% פחות מתקופת טרום הקורונה ולאחר שכבר עלו מעל ל-20% מהשיא במהלך 2021. חשיפה לתחום הקרוזים (CRUZ) הניבה עד היום תשואה שלילית של 15% מאז השקת התעודה באמצע 2021. התעודה JRNY שהושקה בסוף שנת 2021 ומשלבת את תחומי הטרוול-טק, התעופה וחברות האירוח המסורתיות הניבה תשואה של כ-10% מאז ועד היום.

סיכום

נגיף הקורונה טלטל את העולם העסקי והכלכלי ופגע בראש ובראשונה בחברות המבוססת על תנועה והסעה של אנשים, כמו גם בתחום התיירות ממלונאות ועד חברות בתחום הטרוול-טק. שנתיים וחצי אחרי הנגיף, מסיבות שונות, נראה כי חלה התאוששות משמעותית ביחס לירידות הגבוהות שנרשמו בתחילת המגיפה, אולם ניתן עדיין למצוא הזדמנויות ותתי-תחומים הנסחרים בחסר ביחס לשוויים טרום המגיפה.

אור שושן
*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    מדד KOSPI ממשיך במסלול העלייה: האם כלכלת דרום קוריאה בדרך לשיא חדש?
    • Articles
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 6 שעה

    מדד KOSPI ממשיך במסלול העלייה: האם כלכלת דרום קוריאה בדרך לשיא חדש? מדד KOSPI ממשיך במסלול העלייה: האם כלכלת דרום קוריאה בדרך לשיא חדש?

      ביצועי המדד: זינוק יומי מרשים בדרך לשיא חדש נכון לסגירת המסחר ב-18 בספטמבר 2025, מדד KOSPI ננעל על 3,461.30

    • לפני 6 שעה
    • 5 דק’ קריאה

      ביצועי המדד: זינוק יומי מרשים בדרך לשיא חדש נכון לסגירת המסחר ב-18 בספטמבר 2025, מדד KOSPI ננעל על 3,461.30

    האם השקעת הענק של NVIDIA באינטל תשנה את מפת השבבים העולמית?
    • Articles
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 7 שעה

    האם השקעת הענק של NVIDIA באינטל תשנה את מפת השבבים העולמית? האם השקעת הענק של NVIDIA באינטל תשנה את מפת השבבים העולמית?

      השקעה היסטורית בסקטור השבבים במהלך שהדהים משקיעים ואנליסטים, NVIDIA הודיעה כי תרכוש מניות אינטל בהיקף של 5 מיליארד דולר,

    • לפני 7 שעה
    • 6 דק’ קריאה

      השקעה היסטורית בסקטור השבבים במהלך שהדהים משקיעים ואנליסטים, NVIDIA הודיעה כי תרכוש מניות אינטל בהיקף של 5 מיליארד דולר,

    המניות שקיבלו הכי הרבה שדרוגים ברבעון השלישי – ומה זה אומר על ה־S&P 500?
    • Articles
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 7 שעה

    המניות שקיבלו הכי הרבה שדרוגים ברבעון השלישי – ומה זה אומר על ה־S&P 500? המניות שקיבלו הכי הרבה שדרוגים ברבעון השלישי – ומה זה אומר על ה־S&P 500?

      גל שדרוגים בוול סטריט דוח חדש של MarketBeat מצביע על כך שהרבעון השלישי של 2025 היה מהחזקים ביותר עבור

    • לפני 7 שעה
    • 5 דק’ קריאה

      גל שדרוגים בוול סטריט דוח חדש של MarketBeat מצביע על כך שהרבעון השלישי של 2025 היה מהחזקים ביותר עבור

    האם קיצוצי המשרות של אנגלו אמריקן בבריסביין הם סימן לאתגרים רחבים יותר בתעשייה?
    • אור שושן
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 9 שעה

    האם קיצוצי המשרות של אנגלו אמריקן בבריסביין הם סימן לאתגרים רחבים יותר בתעשייה? האם קיצוצי המשרות של אנגלו אמריקן בבריסביין הם סימן לאתגרים רחבים יותר בתעשייה?

    התאמות תפעוליות מול לחצים כלכליים צמצום כוח האדם של אנגלו אמריקן מדגיש את הלחצים הכלכליים המתמשכים במגזר הכרייה באוסטרליה. החברה

    • לפני 9 שעה
    • 6 דק’ קריאה

    התאמות תפעוליות מול לחצים כלכליים צמצום כוח האדם של אנגלו אמריקן מדגיש את הלחצים הכלכליים המתמשכים במגזר הכרייה באוסטרליה. החברה