חברת VinFast Auto Ltd. (“וינפאסט” או “החברה”), יצרנית רכבים חשמליים (EV) וייטנאמית שבבעלות Vingroup JSC, פרסמה לאחרונה את דוחותיה הכספיים הבלתי מבוקרים לרבעון הראשון שהסתיים ב-31 במרץ 2025. דוחות אלה מציגים תמונה מורכבת של צמיחה משמעותית בהיקף המסירות משנה לשנה לצד אתגרים תפעוליים ופיננסיים מתמשכים, ומעידים על כיוונים אסטרטגיים חדשים שמטרתם לייעל את מבנה העלויות ולהגדיל את נתח השוק. החברה, ששמה לה למטרה להפוך רכבים חשמליים לנגישים עבור כולם, שואפת להרחיב את טביעת הרגל הגלובלית שלה תוך התמקדות בשווקי מפתח באסיה, צפון אמריקה ואירופה.
מגמות במסירות ובמכירות
ברבעון הראשון של 2025, וינפאסט רשמה מסירה של 36,330 רכבים חשמליים ברחבי העולם. נתון זה מבטא זינוק מרשים של 296% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (הרבעון הראשון של 2024). בפרט, מסירות דגמי VF 5 ו-VF 6 הציגו גידולים יוצאי דופן של 153% ו-453% בהתאמה משנה לשנה, כאשר שני דגמים אלו היוו 67% מסך המסירות ברבעון. בנוסף לרכבים החשמליים, החברה מסרה גם 44,904 קטנועים ואופניים חשמליים באותו רבעון, המהווים עלייה של 473% בהשוואה לשנה קודמת. נכון ל-30 באפריל 2025, לחברה היו 388 אולמות תצוגה גלובליים לרכבים חשמליים ו-357 אולמות תצוגה ומרכזי שירות לקטנועים חשמליים.
על אף הצמיחה המרשימה משנה לשנה, הדוחות חשפו ירידה רבעונית של 32% במסירות הרכבים החשמליים לעומת הרבעון הרביעי של 2024. ירידה זו יוחסה בעיקר לעונתיות ולחגי ראש השנה הירחי בווייטנאם, אשר מאפיינים בדרך כלל את הרבעון הראשון כחלש ביותר מבחינת מסירות. סך ההכנסות ברבעון הראשון של 2025 עמד על 16,306.4 מיליארד דונג וייטנאמי (כ-656.5 מיליון דולר ארה”ב), המהווה עלייה של 149.9% בהשוואה לרבעון הראשון של 2024, אך ירידה קלה של 1.2% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2024. הכנסות אלה נבעו בעיקר ממכירות רכבים חשמליים, כאשר מכירות הרכבים הסתכמו ב-15,215.5 מיליארד דונג וייטנאמי (כ-612.6 מיליון דולר ארה”ב), עלייה של 164.4% משנה לשנה וירידה של 1.5% בהשוואה לרבעון הקודם. יש לציין כי 21% ממסירות הרכבים החשמליים ו-3% ממסירות הקטנועים החשמליים ברבעון הראשון של 2025 היו לצדדים קשורים לחברה.
שיפור שולי הרווח וההפסד התפעולי
למרות ההיקפים הנמוכים יחסית של הרבעון הראשון, וינפאסט הציגה שיפור משמעותי בשולי הרווח הגולמי, שעלו ממינוס 79.1% ברבעון הרביעי של 2024 למינוס 35.2% ברבעון הראשון של 2025. שיפור זה נבע בעיקר מהכרה בהוצאה חד-פעמית של 5,900 מיליארד דונג וייטנאמי (כ-237.5 מיליון דולר ארה”ב) ברבעון הרביעי של 2024, שהייתה קשורה לתוכנית טעינה חינם. כמו כן, שיפור שולי הרווח בהשוואה לרבעון הראשון של 2024 (ממינוס 58.7% למינוס 35.2%) יוחס לעלייה במכירות ולשיפור בעלויות.
ההפסד הגולמי הסתכם ב-5,736.5 מיליארד דונג וייטנאמי (כ-231.0 מיליון דולר ארה”ב) ברבעון הראשון של 2025, עלייה של 49.8% משנה לשנה אך ירידה של 56.1% בהשוואה לרבעון הקודם. ההפסד התפעולי של החברה עמד על 12,060.2 מיליארד דונג וייטנאמי (כ-485.6 מיליון דולר ארה”ב), עלייה של 20.3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד אך ירידה חדה של 49.4% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2024. ההפסד הנקי הסתכם ב-17,693.8 מיליארד דונג וייטנאמי (כ-712.4 מיליון דולר ארה”ב), עלייה של 20.0% משנה לשנה וירידה של 42.2% בהשוואה לרבעון הקודם. ההוצאות התפעוליות הושפעו מהפחתה בעלויות מחקר ופיתוח (R&D) בעקבות השלמת פיתוח דגמים קיימים, אך גם מעלייה בהוצאות מכירה, הנהלה וכלליות (SG&A) בשל הוצאות ירידת ערך הקשורות לסגירת אולמות תצוגה והמעבר למודל סוכנויות.
אסטרטגיה תפעולית ומימון
וינפאסט ממשיכה ביוזמה אסטרטגית לייעול טביעת הרגל הגלובלית שלה. החברה סוגרת שלושה אולמות תצוגה בקניונים ושני אולמות תצוגה ישירים ללקוח (DTC) בקנדה, וכן את אולמות התצוגה שלה בגרמניה ובהולנד, כחלק ממעבר למודל סוכנויות. במסגרת אסטרטגיה זו, נחתמו הסכמי סוכנות עם שותפים בצרפת ובגרמניה. החברה גם מרחיבה את רשת השירות שלה, בין היתר באמצעות הסכמי שיתוף פעולה בפיליפינים שצפויים להוסיף למעלה מ-70 מרכזי שירות מורשים עד סוף 2025. בנוסף, מתקן ההרכבה (CKD) של וינפאסט בטמיל נאדו, הודו, צפוי להתחיל לפעול ביולי 2025.
וינפאסט גם הכריזה על השקת מוצרים חדשים לשווקים נבחרים: טנדר המטען החשמלי EC Van צפוי להתחיל במסירות בנובמבר 2025 בווייטנאם, ודגם אוטובוס חשמלי חדש, ה-EB 6, צפוי להיות זמין בספטמבר 2025. בנוסף, דגם ה-VF 6 הושק באינדונזיה, והמסירות שלו צפויות להתחיל ברבעון השני של 2025. החברה מתכננת להציג פלטפורמות מהדור הבא וארכיטקטורה חשמלית/אלקטרונית (E/E) חדשה החל מרבעון השלישי של 2025, במטרה לייעל את עלויות הייצור ולשפר את איכות המוצר, הביצועים והנגישות הכלכלית.
תמיכה פיננסית ניכרת ממשיכה לזרום מבעלי המניות העיקריים של וינפאסט. Vingroup מתכוונת לספק לחברה הלוואות נוספות בסך של עד 35,000 מיליארד דונג וייטנאמי (כ-1.4 מיליארד דולר ארה”ב) עד 2026, כאשר נכון ל-31 במאי 2025, כבר שולמו 30,571.3 מיליארד דונג וייטנאמי (כ-1.2 מיליארד דולר ארה”ב). בנוסף, המייסד והמנכ”ל, מר פאם נהאט וונג, התחייב לספק עד 50,000 מיליארד דונג וייטנאמי (כ-2.0 מיליארד דולר ארה”ב) במענקים חינם לחברה ולחברות הבנות שלה, מתוכם 20,500 מיליארד דונג וייטנאמי (כ-825.4 מיליון דולר ארה”ב) כבר שולמו. תמיכה זו היא חיונית לצמיחתה המתמשכת של החברה.
תחזית הלאה
ההנהלה של וינפאסט מביעה שביעות רצון מההתקדמות שהושגה. מאדאם ת’וי לה, יו”ר וינפאסט, ציינה כי למרות שרבעון הראשון הוא לרוב הרבעון האיטי ביותר, מסירות הרבעון הראשון של 2025 עלו על סך המסירות במחצית הראשונה של השנה שעברה, מה שמסמן התחלה מעודדת לשנת 2025 על רקע אי הוודאות הגלובלית. גברת לאן אן נגויין, סמנכ”לית הכספים, הוסיפה כי העסק נמצא בנקודת מפנה, כאשר היתרונות לגודל מתחילים להניע מינוף תפעולי חזק יותר, תוך התקדמות בהפחתת עלויות ומאמצי ייעול מתמשכים.
החברה שומרת על יעד המסירות שלה לשנת 2025: להכפיל לפחות את מסירותיה הגלובליות, תוך המשך מעקב אחר המצב המאקרו-כלכלי המתפתח. יעד זה משקף את השקפתה הנוכחית והראשונית של החברה לגבי העסק ותנאי השוק, והוא נתון לשינויים. כיצרנית רכבים חשמליים בשלב צמיחה, וינפאסט פועלת בסביבה תחרותית ומתמודדת עם סיכונים שונים, כולל הזמינות של תמריצים ממשלתיים, שינויים במדיניות הסחר, יכולת שליטה בעלויות, שמירה על המוניטין, זמינות חומרי גלם, וביקוש לרכבים חשמליים.
לסיכום
דוחות הרבעון הראשון של 2025 של וינפאסט משקפים צמיחה משמעותית בהיקף הפעילות משנה לשנה לצד מאמצי ייעול והתאמה אסטרטגית. על אף ההפסדים המתמשכים, השיפור בשולי הרווח הגולמי והתמיכה הפיננסית הנרחבת מבעלי המניות מצביעים על נתיב ברור שמטרתו לייצב את פעילות החברה ולהביאה לרווחיות עתידית. המעבר למודל סוכנויות והשקת מוצרים חדשים הם צעדים קריטיים במאמציה של וינפאסט להרחיב את נוכחותה העולמית ולעמוד ביעדי המסירה השאפתניים שלה לשנת 2025. חשוב לציין כי הצהרות צופות פני עתיד כרוכות בסיכונים ובאי וודאות, ואין לראות בהן המלצת השקעה ישירה.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.
- Articles
- •
- 5 דק’ קריאה
- •
- לפני 2 mins
סקירת שוקי ארה״ב – 09.06.2025
מניות ארה״ב מציגות תנופה חזקה – מדדים וסקטורים מרכזיים מדווחים על עליות במהלך ימי המסחר האחרונים, שוק המניות האמריקאי הפגין
- לפני 2 mins
- •
- 5 דק’ קריאה
מניות ארה״ב מציגות תנופה חזקה – מדדים וסקטורים מרכזיים מדווחים על עליות במהלך ימי המסחר האחרונים, שוק המניות האמריקאי הפגין
- אור שושן
- •
- 9 דק’ קריאה
- •
- לפני 53 mins
מנצ’סטר יונייטד מזנקת: דוח רבעוני מפתיע מצית עניין מחודש בשוק ההון
מניית Manchester United (סימול: MANU) הגיבה בזינוק חד של כמעט 20 אחוזים לאחר פרסום הדוח לרבעון השלישי של שנת הכספים
- לפני 53 mins
- •
- 9 דק’ קריאה
מניית Manchester United (סימול: MANU) הגיבה בזינוק חד של כמעט 20 אחוזים לאחר פרסום הדוח לרבעון השלישי של שנת הכספים
- Articles
- •
- 8 דק’ קריאה
- •
- לפני 1 שעה
האם מגזר התעשייה (XLI) הוא המוביל הבלתי מעורער בשוק המניות בשנת 2025 – ואיך הוא הגיע לשיא?
המגזר שהתעלה על כולם בתחילת 2025 מגזר התעשייה, המיוצג על ידי קרן הסל Industrial Select Sector SPDR (סימול: XLI), בולט
- לפני 1 שעה
- •
- 8 דק’ קריאה
המגזר שהתעלה על כולם בתחילת 2025 מגזר התעשייה, המיוצג על ידי קרן הסל Industrial Select Sector SPDR (סימול: XLI), בולט
- Articles
- •
- 6 דק’ קריאה
- •
- לפני 1 שעה
סקירת שוק בזמן אמת – 9 ביוני 2025: מניות הקטנות מובילות, התנודתיות מטפסת
שוקי ההון פתוחים הבוקר, יום שני, 9 ביוני 2025, כאשר המשקיעים מתמודדים עם תנודתיות גוברת, מגמות סקטוריאליות משתנות, ותנועות קלות
- לפני 1 שעה
- •
- 6 דק’ קריאה
שוקי ההון פתוחים הבוקר, יום שני, 9 ביוני 2025, כאשר המשקיעים מתמודדים עם תנודתיות גוברת, מגמות סקטוריאליות משתנות, ותנועות קלות