כתב: דן דוברי

מהפכות גדולות מגיעות בדממה ובלי הודעה מוקדמת

אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה גדולה, מהפכה שזכתה לכינוי “מעבר לכלכת מידע”. העולם מתקדם במהירות רבה בזכות רוח גבית של הטכנולוגיה, מידע זורם מיבשת ליבשת במהירות האור, הכלכלה הולכת ומתפתחת לכלכלה מבוססת ידע. כיום, ארגונים גדולים עוברים תהליך תוך ארגוני בו המשאב האנושי עובר שינוי, עובדים רבים שמיומנותם היא תפעולית או שמיומנותם היא בתחום השיווק והמכירות עוברים הסבה והופכים לעובדים שמיומנותם היא טיפול, שימור ואבטחת הידע והמידע של הארגון.
מחקר מאוניברסיטת הרווארד של פרופ’ פאוורס ופרופ’ סנלמן אשר עוסק במעבר ל”כלכלת ידע” ובשאלה איך ארגונים ואנשי מקצוע צריכים לשמר את הידע, מידע רגיש יכול לעבור לארגונים מתחרים, מידע רגיש יכול לזמן מתקפות סייבר כמו שראינו לאחרונה. היכולת של ארגונים ובעלי מקצוע לטפל במידע היום ובעתיד היא המפתח להישרדות ושגשוג.

אנשי הפיננסים היום צריכים להוביל את הלקוח לחוף מבטחים גם בים סוער
“התפקיד שלנו כאנשי מקצוע הוא לתרגם חלומות של לקוחות למציאות נפלאה”

בעולם הפיננסים ובעולם ההשקעות בו אנחנו חיים, אפשר לומר שקיים מעבר חד ומהיר של כוח עבודה. ניתן לראות את המעבר בין עולם בו המיומנויות של אנשי המקצוע הוא המיקוד והיכולת להניע את הלקוחות לרכוש מוצר פיננסי או מוצר פנסיוני לבין עולם אחר , עולם בו אנשי המקצוע עוזרים, מכוונים ודואגים ללקוחות לחיות את החיים כמו שהם רוצים וכפי שהם חולמים. התפקיד שלנו כאנשי מקצוע הוא להוביל את הלקוחות במבוך הכלכלי המורכב, עולם מלא חוקים ותקנות, בעולם מלא הזדמנויות ופתרונות. תפקידם של אנשי המקצוע הפיננסי הוא ללוות את הלקוח לחוף מבטחים גם בים סוער, הלקוח צריך להרגיש ביטחון ושקט נפשי בנוגע לעתידו הפיננסי. מתכן פיננסי יוזם מהלכים בראייה לטווח ארוך ולא מגיב על האתמול. המעבר לעולם של “תכנון” הוא חלק מאבולוציה של המקצוע וחלק בלתי נפרד מהמעבר לכלכלת ידע כפי שמתארים הפרופ’ פאוורס ופרופ’ סנלמן.

כיום, כדי להגשים את היעדים והחלומות צריך לבנות ולתכנן, בניית אסטרטגיות ברורות עבור ניהול ענייניהם הפיננסים של משפחות לטווח ארוך ובראייה כוללת. איש מקצוע חייב להתמצא בדיסציפלינות רבות ומגוונות ואלה יכולת וכלים נדרשים והכרחים: ניהול פיננסי של משפחות, ניהול נכסים, ניהול סיכונים, תכנון מס, תכנון פרישה,  תכנון עיזבון והעברת נכסים בין דורית (Estate Planning)

מיהו עובד הידע בעולם של “כלכלת ידע” ?

עובדי הידע הם שותפים בכלכלת הידע, הם דורשים ומספקים אינפורמציה שמניעה את הכלכלה. לידע ולמידע יש ערך רב בכלכלה החדשה, החוקרים הבחינו בין עובדי ידע ועובדים אחרים בכמה היבטים:

1 ) עובדי ידע – בדרך כלל הם בעלי ידע ייחודי לתפקיד מסוים, קיים קושי להעביר מידע או ידע בתחום זה ותקופת החפיפה ארוכה ומורכבת יותר.

2 ) קבוצות עובדי ידע – כפי שמתכנן פיננסי הוא מנהל מערכת יחסים מול הלקוחות, אך אסור לשכוח שמאחוריו קיים צוות שתומך בו ומעניק לו את היכולת  והתשתית שהוא זקוק כדי לספק את צרכי הלקוחות.

3 ) עובדי הידע IN עובדי צווארון כחול OUT – כיום, עובדי הידע הם אלה שיספקו את התוצרים לשוק, ידע הוא כוח והוא מהווה יתרון תחרותי למי שיודע לקבל אותו ולהשתמש בו בתבונה.

4 ) חובה להבין את משמעות המעבר לכלכלת ידע ועובדי ידע, שכן,  מדובר בשינוי משמעותי בסדר גודל היסטורי. בעולם משווים זאת לשינוי של המעבר מהכלכלה החקלאית למהפכה התעשייתית.

5 )  לידע אין גבולות – החוקרים מביאים מספר אבחנות בין מידע וידע, לטענתם אין באמת הפרדה בין השניים, אחד הם. כלומר, התפתחות הידע והניסיונות להבנתו דומה מאד לעולם הכאוטי אותו הוא משקף וערכו האמיתי נובע מהעבודה שלעולם לא ניתן להגבילו. הידע והמידע תמיד יפרצו גבולות חדשים.

דן דוברי

תפקידם של עובדי ידע בעולם הפיננסי

לידע יש את היכולת לקדם את הארגון ואת תוצאותיו לאורך הזמן, לידע יש את היכולת ליצור בידול.

איש מקצוע ששם את גורם הידע בראש סולם העדיפויות שלו, ההבנה ששגשוג כלכלי, איכות השירות ובידול מגיעים מידע. כיום, מתכנן פיננסי צריך להתעורר בבוקר עם מחשבה אחרת והיא “איך אני יכול לשפר ולשדרג את אסטרטגיות הניהול של הלקוחות שלי” ולא בשאלה הישנה “כמה אני יכול למכור ללקוחות שלי היום?”.

השגשוג והצמיחה נמצאים במספר מקומות והם:

  1. ארגון או עצמאי – חייבים לעסוק ביצירה חדשה כל הזמן, ידע חדש מאפשר לקדם אלטרנטיבות השקעה חדשות. ידע חדש הוא נכס שמאפשר כיווני חשיבה, תהליך זה לאורך זמן מייצר הזדמנויות ומנועי צמיחה לארגון, ההשקעה בידע שווה הון רב. הדרך לבידול, הדרך להצלחה ושגשוג תלויה במידע וידע, כלומר בהליך הקליטה של הידע ובהליך הייצור שלו.
  2. יצירת ידע – מידע חדש מאפשר מהירות תגובה, הארגון הופך ליוזם ולא למגיב, נתונים רבים עוברים ממקום למקום ואיש מקצוע צריך להבין במהירות את הסביבה ולהגיב בצורה אפקטיבית, לזמן התגובה יש ערך מוסף גדול מאד.
  3. תקשורת בעידן גלובלי – מידע רב עובר ממקום אחד למקום אחר, יש חשיבות גדולה בהבנה ובהסקת מסקנות. יצירת ידע והבנתו גורמת לתקשורת טובה בין הארגון לעובדיו ובין עובדיו ללקוחותיו.
  4. שיתוף פעולה – יחסי גומלין עם אנשי מקצוע אחרים ועם ארגונים שונים ליצירת בסיס משותף וחדש.

בסופו של דבר הצלחתו של איש מקצוע נמדדת לאורך זמן על ידי שביעות רצון לקוחותיו משירות איכותי, שירות מקצועי ויחס אישי.

עובד ידע יקיים את התנאים הבאים:

  1. יתמקד בלקוחות שלו ויעניק להם ערך מוסף בשירות.
  2. אין גבול לידע, עובדים כיום ישאפו ללמוד עוד ועוד, לקוחות דורשים שירות וטיפול. חובה על איש מקצוע להתמקצע ככל האפשר, כיום, הכלכלה מורכבת יותר, העולם גלובלי וכל הגבולות הטריטוריאליים הוסרו.
  3. מערכת יחסים בין לקוח לארגון או בין איש קשר מהארגון חייבת להתנהל על בסיס אמון מלא, אמצעי התקשורת מפותחים ומדיה נגישה לאינפורמציה.
  4. עובד ידע ישתמש בטכנולוגיה כדי לקדם את הארגון וכדי לספק שירות טוב יותר, מהיר יותר ומדויק יותר, אפשר להשתמש במעט כלים, אך חובה להשתמש בהם ביעילות רבה.
  5. עובד ידע לא נשאר מאחור, יתעדכן בקדמה ויפתח את שעריו כדי ללמוד ולהתקדם.

מה מעכב אותנו מלהיות איש מקצוע “עובד ידע” ?

ישנם גורמים רבים המעכבים את התהליך האבולוציוני להפוך לעובד ידע, שלושת המרכזיים הנם:

  1. תלות בגורם אחר – ההמתנה לגורם חיצוני שידאג לנו, הגורל שלנו כמו של לקוחותינו נמצא בידיים שלנו. לכן, אנחנו חייבים לקבל החלטות בלתי תלויות, לא צריך להמתין לאחרים שיחליטו בשבילנו או כאלה שיעניקו לנו נגישות לידע במתנה, אין קיצורי דרך.
  2. הסתכלות אחרת – לחשוב ש”עובד ידע” זו התמקדות במוצר ולא התמקדות בלקוחות.
  3. ידע רב וחוסר יעילות – שימוש לא יעיל בנגישות למידע ולארגונים שמספקים מידע.

ניתן לראות שאנו חיים בעולם שונה, עולם אחר מאשר בעבר. אפשר לראות את השוני בנוף, השוני הוא טבעי ואנחנו צריכים להבין שאנחנו בסך הכול חלק ממשהו גדול שסובב אותנו, הטבע. אנחנו זורמים כמו נחלים לים הגדול, אנחנו מתאימים את עצמנו לקצב הזרימה, לטמפרטורה ולנוף ברקע. אם מחר בבוקר הנחל משנה את נתיבו אי אפשר להחזיר אותו לנתיבו הקודם, הטבע לומד לקבל זאת ולחיות במציאות חדשה. העולם עובר ל”כלכלת ידע” והעולם הפיננסי וערוצי הייעוץ והתכנון בעקבותיו. בעתיד, כל איש מקצוע יבין שהמפתח המרכזי להישרדות הינו “ידע” ויכולות לטפל בלקוחות על פי מתודות עבודה מוכחות בדיוק כמו רו”ח, עו”ד ורופא.

אם אתם מנהלים השקעות, אם אתם רוצים לפזר את ההשקעות למספר נכסים נוספים אני מזמין אתכם להשאיר פרטים ויחד נדבר שפה אלטרנטיבית חדשה.

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי להשקיע בתחום כזה או אחר.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    בוקר כלכלי 20.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וירידות חדות בנאסד”ק, סגירה שלילית גם באסיה ומעורבת באירופה, השקל התחזק, הנפט עלה, הזהב המשיך לטפס ובקריפטו נרשמו עליות ביממה האחרונה
    • אור שושן
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 4 שעה

    בוקר כלכלי 20.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וירידות חדות בנאסד”ק, סגירה שלילית גם באסיה ומעורבת באירופה, השקל התחזק, הנפט עלה, הזהב המשיך לטפס ובקריפטו נרשמו עליות ביממה האחרונה בוקר כלכלי 20.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וירידות חדות בנאסד”ק, סגירה שלילית גם באסיה ומעורבת באירופה, השקל התחזק, הנפט עלה, הזהב המשיך לטפס ובקריפטו נרשמו עליות ביממה האחרונה

    ארצות הברית וול-סטריט סגרה את יום המסחר האחרון לשבוע הנוכחי במגמה מעורבת במדדים המרכזיים: הדאו-ג'ונס (37,986) עלה ב-0.56%, ה-S&P500 (4,967)

    • לפני 4 שעה
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית וול-סטריט סגרה את יום המסחר האחרון לשבוע הנוכחי במגמה מעורבת במדדים המרכזיים: הדאו-ג'ונס (37,986) עלה ב-0.56%, ה-S&P500 (4,967)

    בוקר כלכלי 19.4.24: הנפט קופץ על רקע המתיחות במזרח התיכון, השווקים במזרח נסחרים בירידות, צפי לפתיחה שלילית בארה”ב, השקל ממשיך להיחלש והמתכות היקרות נסחרות בעליות שערים
    • רוני מור
    • 4 דק’ קריאה
    • לפני 1 ימים

    בוקר כלכלי 19.4.24: הנפט קופץ על רקע המתיחות במזרח התיכון, השווקים במזרח נסחרים בירידות, צפי לפתיחה שלילית בארה”ב, השקל ממשיך להיחלש והמתכות היקרות נסחרות בעליות שערים בוקר כלכלי 19.4.24: הנפט קופץ על רקע המתיחות במזרח התיכון, השווקים במזרח נסחרים בירידות, צפי לפתיחה שלילית בארה”ב, השקל ממשיך להיחלש והמתכות היקרות נסחרות בעליות שערים

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה שלילת של עד 1.02%. אתמול המדדים

    • לפני 1 ימים
    • 4 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה שלילת של עד 1.02%. אתמול המדדים

    בוקר כלכלי 17.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וסגירה שלילית באירופה, השווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט נחלש, הזהב יורד, השקל מתחזק והבורסה בת”א תיפתח לאחר יומיים של ירידות שערים
    • אור שושן
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 3 ימים

    בוקר כלכלי 17.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וסגירה שלילית באירופה, השווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט נחלש, הזהב יורד, השקל מתחזק והבורסה בת”א תיפתח לאחר יומיים של ירידות שערים בוקר כלכלי 17.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וסגירה שלילית באירופה, השווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט נחלש, הזהב יורד, השקל מתחזק והבורסה בת”א תיפתח לאחר יומיים של ירידות שערים

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית מתונה. אתמול המדדים המרכזיים ננעלו

    • לפני 3 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית מתונה. אתמול המדדים המרכזיים ננעלו

    בוקר כלכלי 16.4.24: אווירה שלילית בוול-סטריט על רקע המתיחות במזרח התיכון, נעילה חיובית באירופה, השווקים באסיה נסחרים בירידות הבוקר, השקל נחלש, הנפט מתחזק, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר ותגיב לנתוני מדד המחירים לצרכן שאכזבו
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 4 ימים

    בוקר כלכלי 16.4.24: אווירה שלילית בוול-סטריט על רקע המתיחות במזרח התיכון, נעילה חיובית באירופה, השווקים באסיה נסחרים בירידות הבוקר, השקל נחלש, הנפט מתחזק, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר ותגיב לנתוני מדד המחירים לצרכן שאכזבו בוקר כלכלי 16.4.24: אווירה שלילית בוול-סטריט על רקע המתיחות במזרח התיכון, נעילה חיובית באירופה, השווקים באסיה נסחרים בירידות הבוקר, השקל נחלש, הנפט מתחזק, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר ותגיב לנתוני מדד המחירים לצרכן שאכזבו

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה שלילית בשיעור של עד 0.1%. אתמול

    • לפני 4 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה שלילית בשיעור של עד 0.1%. אתמול