כלכלה עולמית: משבר האנרגיה העולמי ואינפלציה דוהרת עשויים להוביל את העולם למשבר כלכלי עמוק

משבר אנרגיה

אינפלציה נובעת מהפרשים נמשכים בין ביקוש להיצע, ואנחנו רואים שזה בדיוק מה שקורה במדינות רבות מסביב לעולם, בעוד אנחנו מתאוששים משנות הקורונה. כשלים בשרשרת האספקה, משבר אנרגיה חריף, שינויים ורגולציות – כל אלה ישנו קרוב לוודאי את מפת הייצור, המחירים והאפשרויות שאנחנו, הצרכנים, רואים מולנו במוצרים שונים, מגאדג'ט סיני זול ועד למרכבי רכבים חשמליים ועוד.

הכל התחיל לפני בערך שנתיים, כאשר נגיף מסתורי פרץ לחיינו והפך את השגרה שהכרנו לזיכרון רחוק. שיעורי האבטלה בכל העולם נסקו, בידודים וסגרים השפיעו על השכר והרגלי ההוצאות והבזבוזים של משקי אב ובתים בכל מדינה כמעט, מסביב לעולם. עסקים שלא יכלו לעמוד בתקנים לשירות בטוח בימי קורונה, נסגרו לתקופה או שלא עמדו בעומס וסגרו את שעריהם לתמיד. ממשלות רבות הזרימו סכומי עתק על מנת לצמצם את פערי ההכנסות והרווחים בארגונים ובבתי אב שההכנסה שלהם פחתה.

כעת, שנתיים אחרי שכל זה התחיל, ברור לכולם כי סימנים ברורים של אינפלציה דוהרת לפנינו. ההשלכות של סגירת עסקים, פיחות במספר העובדים הלא מיומנים שהעדיפו להישאר בבית וליהנות מקצבאות הקורונה הנדיבות שהוצעו על ידי ממשלות, ועוד שינויים מהותיים שהמשק עוד לא הטמיע לחלוטין, מאיימים באופן ברור על עלות המחיה ועל שיווי המשקל העדין בין ביקושים להיצע בשווקים השונים מסביב לעולם. יצאנו לבדוק – מה השינויים המשמעותיים שעשויים להשפיע בעתיד על מחירי המוצרים שאנחנו קונים?

#1 – שרשראות האספקה: האפשרויות מצטמצמות, בים באוויר וביבשה

כאמור, במהלך השנתיים האחרונות, הוצעו על ידי ממשלות מסביב לעולם, באירופה, בארה"ב וגם כאן אצלנו, מענקים למי שאיבדו את עבודתם כתוצאה מהשינויים במבנה השווקים ובפעילות בתי העסק. מה שקרה כתוצאה מזה הוא שבעלי קריירה השקיעו רבות על מנת לשמור על העבודה שלהם – ולעומתם, כוח אדם בלתי מיומן העדיף בחלק גדול של המקרים לוותר על העבודה, לשבת בבית ולאסוף קצבאות אבטלה מן הממשלות. כך קרה שתחומים רבים שמסתמכים על אותו כוח בלתי מיומן סובלים כעת ממחסור אדיר בידיים עובדות. זה נכון בנוגע לחומרי גלם וחקלאות, זה נכון בנוגע לעבודות פיזיות, וזה מורגש בעיקר בחודשים האחרונים בתחום התובלה ושרשראות האספקה. בים, באוויר וביבשה נפגעו שרשראות האספקה, הביקוש גובר על ההיצע ועלויות האספקה עלו עד פי שש ויותר במהלך החודשים האחרונים. העלייה הזו בעלויות השילוח תתגלגל, בסופו של דבר, אל הצרכן אם לא יימצא פיתרון יעיל למחירי השילוח: מחבילה בדולר באיביי או אמזון ועד להזמנות ענק של אבקה להכנת מילקשייק בסניפי מקדונלד'ס בכל אירופה ההיצע יורד ומחירי השילוח עולים.

#2 – משבר האנרגיה המשפיע על מחירי הדלק והחשמל

בתקופת הקורונה, השימוש בנפט פחת באופן משמעותי, אולי בעיקר בשל הירידה בשימושים בכלי רכב מרכבים ועד מטוסי נוסעים גדולים. חברות קטנות לייצור נפט לא הצליחו לעמוד בהפרשים בין כמויות הייצור הרגילות לבין הביקוש שדעך, והתאימו את עצמן לייצור מופחת על ידי פיטורי עובדים והקטנת פסי הייצור. כעת, כשהביקושים גדלים, החורף בפתח והשימוש באנרגיה גדל – מדינות רבות באירופה ואפילו סין מתמודדות עם משבר אנרגיה בהיקפים שלא ניראה כמותם, עד כדי כך שהמפעלים שובתים, הפסקות חשמל יזומות מתוכננות וממשלות מתכננות לסבסד חשבונות חשמל של משקי אב מעוטי יכולת כדי שילדים לא ישבו ספונים בבתיהם הקרים כשהטמפרטורות בחוץ נושקות לאפס.

#3 – הרגולציות המוזרות של סין

כבר הרבה שנים שסין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ובתחילת 2021 היו מי שאמרו שבתוך זמן קצר, היא עשויה לעקוף את ארה"ב, לאחר התאוששות מרשימה ומהירה ממשבר הקורונה. רק שאז, לצד משבר האנרגיה בסין, פורסמו תקנות ורגולציות שנועדו להגביל את פעילות הארגונים הפרטיים הגדולים בסין ולשמור על הכוח בידי הממשל. אותן רגולציות גרמו להפסדים של מיליארדים, מקופות הארגונים וגם בתיקי השקעות של משקיעים פרטיים, והעלו ספקות בנוגע למיקומה של סין, היצרנית הגדולה בעולם אולי, בדירוג הכלכלות בעולם. הייצור ההמוני והזול שהתרגלנו למצוא מתוצרת סין – בסימן שאלה.

לבדיקה , השוואה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן